Historiek

Primary tabs


Error message

User warning: The following module is missing from the file system: file_entity. For information about how to fix this, see the documentation page. in _drupal_trigger_error_with_delayed_logging() (line 1140 of /home/www/drupal/includes/bootstrap.inc).
Na de Franse Revolutie van 1789 vallen de revolutionnaire troepen verschillende landen binnen om ze te 'bevrijden van hun aristocratische tyrannie'. Einde 1796 stuurt het Franse Directoire een eskader van 44 zwaar bewapende oorlogsschepen naar Ierland om ook daar het land te bevrijden. Het was de bedoeling om in de baai van Bantry 10.000 man te ontschepen en ze samen te smelten met de Ierse rebellen om de engelse bezetter uit het eiland te verdrijven en van daaruit Engeland zelf te bezetten.
De militaire operatie is een catastrofe en van de 44 oorlogsschepen zullen er slechts 24 terugkeren naar Brest, met een hoge tol aan verloren levens. Het boek "The French are in the Bay" van John A. Murphy beschrijft de evenementen in detail.
 
De sloep van de franse admiraal Nielly, die het eskader leidde vanop het fregat 'La Résolue', werd achtergelaten op het strand van Bantry Bay op 28 december 1796. De boot wordt als oorlogsbuit in Bantry House opgeslagen en vergeten tot in 1944. In 1977 wordt de sloep gerestaureerd en overgebracht naar het Irish Maritime Museum.
Thans is de Bantry Bay sloep het oudste schip van de Franse Marine en is te bezichtigen in het Irish National Museum te Dublin (Collin's Barracks).
 
          
In 1982 lanceren de Amerikaan Lance Lee en de franse scheepsarchitect Bernard Cadoret een oproep om er replica's van te bouwen en tekenen ze de nodige plannen. Het franse gespecialiseerde magazine "Le Chasse-Marée"  doet op haar beurt een oproep in 2000 onder de naam 'Le défi Jeunes', welke de bouw van Bantry Bay sloepen zal stimuleren. Er zijn er thans 78 ter wereld, waarvan 33 in Frankrijk. Zinneke is de 77e op de wereldranglijst.
 
In België bouwt de Gentse Sea Scouts eenheid 'De Wilde Eend' de 'Carolus Quinto' , Die België sedertdien vertegenwoordigt op de l'Atlantic Challenge. In 2014 werd de oorspronkelijke boot afgeschreven en werd een nieuwe Carolus Quinto tewater gelaten.
 
Eveneens in 2014 bouwt de vzw Maritiem Atelier "Zinneke", welke op 8 november 2014 te Brussel wordt tewatergelaten.
 
De naam "Zinneke" komt van de naam die aan bewoners van Brussel wordt gegeven. Straathonden werden vroeger 'Zinnekes' genoemd, referentie naar de  Zenne rivier die oorspronkelijk door de stad liep. Vandaag symboliseert het woord "Zinneke" meer dan ooit de rijkdom van de pluriculurele samenleving van de Brusselse metropool. Het is eveneens een knipoog naar de typische zelfspot en de 'zwanze' van de Brusselaars. Het is dan ook met trots dat we deze naam en haar symboliek in het vaandel voeren.
 
   
 
Toen Nicolas Joschko in 2015 het Internationaal register van Bantry sloepen ontwikkelde, stelde hij vast dat er in Utrecht ooit een bouwproject werd opgestart, maar de dat de boot daar niet afgewerkt was. We namen dus contact op met de Stichting Bouwloods, die het project beheerde en actief is professionele insertie, en kwamen overeen dat de boot door de organisatie verder zou worden afgewerkt.
Dankzij de financiële steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Stad Brussel en de Koning Boudewijnstichting konden we de koop financieren en werd de boot op 10 september 2016 te water gelaten ter gelegenheid van de 2e editie van de "Zinneke Trophy", een wedstrijd tussen Bantry sloepen uit verschillende landen.
 
De keuze van de naam "Uilenspiegel" is niet onschuldig. In het gelijknamige roman van Charles Decoster, is Tijl Uilenspiegel een onvermoeibare strijder voor Vrijheid, Gewetensvrijheid en Broederschap tussen de mensen. Volgens de roman, zou Thijl met de Watergeuzen hebben meegedaan aan de bevrijding van de Spaanse Nederlanden in de 16e Eeuw. Het is dan ook onder de 'Geuzenvlag'  dat de boot werd tewatergelaten, wat eveneens een verwijzing is naar de banden met Nederland, waar de boot gebouwd werd.